EU godtar ikke forbudet mot å vise alkoholreklame fra utenlandskbaserte TV-kanaler. Vil landet vårt gå under i en flodbølge av alkohol?
Skal vi tro forskerne så kan vi slappe av; John Calfee og Carl Sheraga har publisert en artikkel i International Journal of Advertising hvor de går gjennom det som er gjort av vitenskapelige undersøkelser siden 1954 - og konklusjonen er entydig: Alkoholreklame øker ikke forbruket - det omfordeler det. Mao: Jeg drikker ikke flere øl, men jeg kan skifte fra Hansa til Ringnes.
Så hvorfor tror et flertall av nordmenn at en slik sammenheng finnes? Kanskje fordi politikere er litt for glade i ta "tøffe" standpunkter og forby farlige ting som røyk og alkoholreklame. I realiteten er dette ikke særlig vågalt- siden svært får reiser seg til forsvar for slike produkter.
Dermed glir forslagene gjennom.
Spørsmålet bør være: Skal vi basere lovene våre på populære myter eller på realiteter?
Jeg stemmer på sistnevnte.
Fin blogg, Jan. Lykke til!
SvarSlett