Ser du litt på TV er det vanskelig å unngå Skandiabankens reklamefilmer hvor en fyr med utrolig dårlig parykk avbryter Ole Ivars og ber dem spille "Heavy metal" etter ønske fra publikum. Samme figur dukker opp i kebabsjappa og forlanger massasje fordi kunder i Skandiabanker "er vant til å få litt ekstra."
Om man liker filmene er en personlig sak, og folk er ulike. Nettopp derfor kan det være på sin plass å sjekke hvem kundene i Skandiabanken pr. i dag er. Til dette benytter jeg Gallups Sosiorasterundersøkelse fra 2010. Den viser følgende bilde:
Om man liker filmene er en personlig sak, og folk er ulike. Nettopp derfor kan det være på sin plass å sjekke hvem kundene i Skandiabanken pr. i dag er. Til dette benytter jeg Gallups Sosiorasterundersøkelse fra 2010. Den viser følgende bilde:
Skandiabankens kunder er kraftig overrepresentert blant den såkallte Kultureliten og den Balanserte eliten. Dette er de best utdannede folk i samfunnet, med dypest innsikt i det meste. Deres humor er også den mest avanserte, med hang til ironi med flere lag. En sannsynlig tolkning av hvorfor de velger Skandiabanken er trolig at de liker konseptet selvbetjening via nett, mot lavere priser på tjenestene.
Hvordan rimer dette med Skandiabankens budskap "ekstremservice"? Og hvordan stemmer det med den form for humor man har valgt, folkelig og rett frem?
Trolig veldig dårlig - kundene kjenner neppe banken sin igjen. De føler selv de gjort et smart valg - en moderne selvbetjeningsbank med minimalt med service - en bank for folk som selv har peiling nok til selv å manøvrere seg frem i pengeverdenen. Også presenteres de for en (for dem) fullstendig umorsom rett fram "buskis"-humor med løfter og påstander langt fra det de oppfatter som troverdig for banken sin.
Kanskje ønsker Skandiabanken med dette å attrahere en ny type kunder - lenger over mot høyre og lenger ned i Sosiorastermodellen?
Mulig det, men det er neppe god strategi å fornærme brorparten av dagens 250 tusen kunder i forsøket på å øke markedsandelen. Faktisk inneholder de to befolkningsgrupper hvor Skandiabanken scorer best hele 700 tusen mennesker. Det skulle mao. være rom nok for å øke der de er - og ved å være det de er oppfattet som: En "IKEA"-bank for folk med peiling.
Det er sjelden god markedsføring å fornærme kundene sine. Forhåpenligvis oppdager Skandiabanken dette snart og skifter til et konsept som kler banken og kundene bedre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar