onsdag 18. mai 2011

Drapsforsøk på "Lompa".

Min kone er allergisk for sopp. Dette blir nøye understreket hver gang vi velger å spise ute - siden sopp dukker opp i så mangt i vår tid.

Sist var på restaurant Olympen, ett sted som etter en grundig renovering fremstår som et østkantens Theatercaféen. Jeg bestiller dagens tre-retter med fisk. Min kone spør om det er sopp i retten entrecote, siden hun er allergisk. Kelneren forsikrer henne om at det er det ikke.

Midtveis i måltidet får vi imidlertid øye på noe som ligner svært på en sopp på hennes tallerken. Nærmere undersøkelse viser at det i sausen og under kjøttstykket befinner seg en anseelig mengde sopp. Kelneren blir tilkalt og beklager sååå meget. Jeg ber om regningen og oppgir at vi må komme oss hjem fortest mulig i tilfelle min kone blir syk. Regningen kommer (se under), vi betaler og haster av gårde til en taxi for å komme oss velberget hjem.

Saken gir grunn til å stille flere spørsmål:
1. Vi bryter av midt i måltidet - jeg er sågar på hovedretten i en treretter - og likevel får vi regning på alt. Her må vi altså grunnet restaurantens tabbe bryte av midt i et måltid, og likevel forventes vi å betale full pris. Er dette standard prosedyre for stedet?
2. Når en gjest ved bestilling bruker ordet "allergi" - har man ikke da rutiner for å sjekke (og dobbeltsjekke) maten før servering?  (Svaret på dette er sikkert  "nei", siden det slett ikke er første gang dette skjer).

Kelneren var forsåvidt både søt og hyggelig, men hva hjelper det når han er inkompetent langt over grensen til det forsvarlige?

Jeg griper meg i å lure på hvorfor vi aldri har dette problemet når vi bestiller mat i USA - er det fordi man kan risikere å bli saksøkt for enorme summer om noe går feil - og dermed tvinges til å ta gjestene mer på alvor? Ikke fordi jeg drømmer om  "Amerikanske tilstander" på dette felt, men noe mer enn å bli avkrevd full pris for å sette menneskers helse i fare kunne kan man kanskje drømt om?

Til slutt:  Hvis du tenker at jeg i stedet skulle marsjet ut uten å betale, så ligger det ikke helt for meg - og tid til å begynne å diskutere hadde vi rett og slett ikke.

Og helt til slutt: Og hvordan gikk det så med allergikeren? Heldigvis ganske bra - denne gangen - uten at "Lompa" har noen ære av det. "Drapet" i overskriften er for å understreke hvor alvorlig ordet "allergi " må tas, når det ytres ved bestilling av mat. Denne gangen var lykken bedre enn forstanden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar